fbpx

Even laden...

 

Geen categorie Wat moeten we kinderen leren om ze financieel voor te bereiden op de toekomst?

5 januari 2021

Eén ding dat we leren uit onze persoonlijke financiën is dat we een spaarbuffer moeten hebben. We moeten altijd iets in onze spaarpot hebben. Kinderen moeten het verhaal van de mier en de sprinkhaan kennen.

Deze fabel gaat over een sprinkhaan die de hele zomer heeft gezongen terwijl de mier werkte om voedsel voor de winter op te slaan. Als de winter begint, is de sprinkhaan algauw aan het verhongeren en smeekt hij de mier om voedsel. De mier berispt echter zijn luiheid en zegt hem dat hij nu de winter maar weg moet dansen.

Net als de mier moeten we plannen maken voor de toekomst en geld in onze spaarpot stoppen in geval van een plotselinge behoefte of een noodsituatie. Te veel Amerikanen vertrouwen op de flexibiliteit van de arbeidsmarkt. Als je ze vraagt hoe ze met schokken omgaan, zeggen ze: “Ik neem een tweede baan.” Helaas hebben velen deze optie niet. Je kan nu niet naar een restaurant gaan en zeggen: “Hé, ik kan meer uren werken.”

Mensen lenen ook, wat zorgt voor liquide middelen, maar zonder verzekering. Als je in noodgevallen leent, door bijvoorbeeld je creditcard maximaal te gebruiken, krijg je geld, maar tegen een hogere prijs. Je wil geen hoge kosten betalen in tijden van nood. De beste manier is om altijd geld opzij te zetten. We zouden drie tot zes maanden aan spaargeld moeten hebben, omdat dat de zekerste manier is om aan je geld te kunnen komen. Hoe vertaalt zich dit in een les voor kinderen? Stop geld in die spaarpot, omdat we misschien een wens voor de toekomst hebben of voor een noodgeval.

 

Hoe spreek je met je kinderen over de crisis?

Het is belangrijk om gedurende deze tijd speciale aandacht te besteden aan kinderen. Kinderen hebben “veel verbeeldingskracht”, en als ze volwassenen horen praten over het virus op een verontrustende manier, dan zijn ze al snel ongerust of bang en kunnen ze zich hele nare dingen voorstellen wat kan leiden tot langdurige negatieve effecten op de psyche van het kind.

Om dit zo goed mogelijk aan te pakken zijn er 3 belangrijke strategieën:

  1. Wees discreet over wat er wordt gezegd in het bijzijn van kinderen en jonge tieners. Het is niet nodig om geheimzinnig te zijn; ze moeten wat informatie hebben, maar het is belangrijk voor ouders om hun kinderen niet te belasten met een gevoel van zorg of angst voor een onzichtbare vijand.
  2. Breng wat kwaliteitstijd door met je kinderen door ze speciale aandacht en liefde te tonen gedurende deze tijd. Kinderen hebben een geruststellende omgeving nodig gedurende deze tijd, dus laat ze deelnemen aan leuke activiteiten en feliciteer ze als ze een taak goed uitvoeren.
  3. Routines kunnen ook helpen om angsten te verzachten. Kinderen worden enorm gerustgesteld door discipline, niet door gedisciplineerd te zijn, dus doe een gedisciplineerde routine voor je kind.

 

Wat kunnen we onze kinderen leren over financiën?

We willen niet dat onze kinderen persoonlijke financiën associëren met angst en crisis. Het is juist het tegenovergestelde: persoonlijke financiën kunnen ons door een crisis heen helpen. Nu is het tijd om kinderen de basisprincipes van sparen en budgetteren bij te brengen. Ook kinderen moeten leren wat geld is. Als je denkt dat kinderen niet geïnteresseerd zijn in geld, geef ze dan een spaarvarken en je zal je kind meteen zien veranderen in een bankier. Ze zouden dit eenvoudige concept moeten aanleren: met geld kan je dingen kopen. Je zet geld weg om te sparen voor de dingen die je wil kopen. Op de middelbare school leer je over renteopbouw op een spaarrekening. Hoe eerder kinderen deze concepten leren, hoe beter.

We moeten ze ook het eenvoudige concept van het maken van een budget aanleren. We worden allemaal beperkt door een budget. Het gaat er niet om wat onze wensen zijn. Als je het mij vraagt, dan zou ik graag een zo groot mogelijk huis met tuin willen hebben. Maar de realiteit is anders: wat ik kan kopen hangt af van mijn middelen. Dat is een heel belangrijke les voor de kinderen: Je keuzes worden beperkt door je middelen.

Om kinderen te helpen met hun budget, kunnen ouders hun kinderen een wekelijkse toelage geven en hen het geld zelf laten beheren. Als ze een afhaalpizza willen kopen, dan moeten ze zelf beslissen of hun budget dat toelaat. Dit is een goed moment om een gevoel van beperkingen bij te brengen. Kinderen zullen dan begrijpen waarom ouders niet elk speelgoed voor hen kopen dat ze willen. Ze zullen ook begrijpen dat geld iets is wat je verdient en dat het niet zomaar uit de muur komt.

Wil jij je wapenen met (meer) financiële kennis? Wij helpen je graag verder. Klik op deze link en vind de informatie die je zoekt bij onze Financial Well-Being Academy. Het doel van financiële educatie is financieel welzijn. Bouw samen met ons aan jouw financieel zelfvertrouwen en daarmee aan dat van jouw kinderen. Wij bekijken je Financial Well-Being vanuit een totaalperspectief. Heb je interesse in onze aanpak? Neem dan contact op met Het Financieel Huis via dit contactformulier of via e-mail: info@hetfinancieelhuis.be.